Personvernerklæring

Garmann, Mitchell & Co Advokatfirma AS, org.nr. 929 407 598

Sist endret: 30. desember 2018

Denne personvernerklæringen gjelder for Garmann, Mitchell & Co Advokatfirma AS («vi» eller «oss»). Vi er behandlingsansvarlige for behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i denne personvernerklæringen. Du finner kontaktinformasjonen vår nedenfor.

Denne personvernerklæringen retter seg mot vår behandling av personopplysninger om følgende personer:

  • Privatkunder
  • Klienter i straffesaker
  • Kontaktpersoner hos virksomhetsklienter
  • Kontaktpersoner hos våre leverandører og samarbeidspartnere
  • Personer som er involvert i saker vi bistår i
  • Andre personer som er omtalt i saksdokumenter vi får tilgang til
  • Besøkende på vår nettside

Nedenfor har vi gitt en oversikt over hvilke formål vi behandler personopplysninger for, hvilke typer personopplysninger vi behandler og det rettslige grunnlaget for behandlingen.

Etablering av klientforhold: Når vi kontaktes av en klient med forespørsel om vi kan ta et oppdrag, foretar vi en uavhengighetssjekk internt (konfliktavklaring) før vi eventuelt sier ja til oppdraget. Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Konfliktsjekk av privatkunder omfatter som regel fullt navn, hva saken gjelder og, hvis relevant, kredittverdighet. Generelt sett vil ikke konfliktsjekk på vegne av virksomhetskunder innebære behandling av personopplysninger.

I tilknytning til etableringen av et klientforhold vil vi foreta en kundekontroll i samsvar med reglene i hvitvaskingsloven. Kundekontrollen består i kontroll av informasjon og identifikasjon om kunden, herunder dens representanter (navn, kontaktdetaljer mv) og opplysninger om reelle rettighetshavere. Kundekontrollen utføres for nasjonale kunder som regel elektronisk, med BankID identifisering. For utenlandske kunder foregår kontrollen manuelt. Kundekontrollen er nødvendig for å oppfylle våre rettslige forpliktelser etter hvitvaskingsloven, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c.

Dersom vi kan ta oppdraget, registreres for privatkunder og kontaktpersoner hos virksomhetskunder kontaktinformasjon med navn, telefonnummer, e-postadresse og eventuelt privatadresse (sistnevnte bare for privatkunder). Personnummer vil generelt bli registrert for privatkunder, dersom det er nødvendig for utføring av oppdraget (eksempelvis fordi det omfatter registrering av opplysninger i offentlig register). Registreringen av kontaktopplysninger er for privatkunder nødvendig for å kunne inngå avtale med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b. For virksomhetskunder bygger registreringen av kontaktopplysninger på en interesseavveining, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f.

Sakshåndtering: Enkelte advokatoppdrag innebærer at vi får tilgang til personopplysninger om parter eller andre enkeltpersoner som berøres av en sak. Slike opplysninger kan fremkomme av dokumenter klienten oversender eller annen korrespondanse i saken. Behandlingen av personopplysninger i forbindelse med oppdrag for virksomhetskunder er forankret i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). I noen saker får vi også tilgang til sensitive personopplysninger, f.eks. helseopplysninger eller straffedommer og lovovertredelser. I slike tilfeller har behandlingen av opplysningene hjemmel i GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.

Kunnskapsforvaltning: Vi vil generelt kunne benytte tidligere utarbeidede dokumenter mv i vår interne kunnskapsforvaltning, herunder ved erfaringsarkiv. Alle slike dokumenter vil i så fall bli anonymisert før eventuell ekstern bruk, slik at personopplysninger ikke avdekkes. Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å nyttiggjøre utarbeidet kunnskap i videre rådgivning, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining).

Klientadministrasjon: Det opprettes egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten. Tid og kostnader som er påløpt på en sak registreres i vårt regnskapssystem. For virksomhetskunder er det vi gjør i forbindelse med klientadministrasjon hjemlet i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining), mens det for privatkunder anses som en nødvendig del av det å oppfylle avtalen med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.

Lagring og oppbevaring av saksdokumenter: Vi oppbevarer saksdokumenter i inntil 10 år etter at oppdraget er avsluttet. Saksdokumenter lagres og arkiveres elektronisk fra og med juni 2018. Lagring i det angitte tidsrommet er vurdert som nødvendig av hensyn både til klienten og for vår egen del, siden det i ettertid kan komme opp spørsmål eller en tvist hvor den informasjonen som er lagret på en sak igjen kan bli aktuell. Det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysninger er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining, jf. den legitime interessen angitt over) og GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.

Fakturering: Kontaktopplysninger som er mottatt fra virksomhetskunder benyttes for å merke faktura som sendes til virksomheten dersom klienten ber om dette. For privatkunder, benyttes personens private postadresse (eventuelt e-postadresse) for utsendelse av faktura. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) for virksomhetskunder og GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b (nødvendige for å oppfylle avtalen med den registrerte) for privatkunder.

IT-drift og sikkerhet: Personopplysninger som er lagret i våre IT-systemer vil kunne være tilgjengelige for oss eller for våre leverandører i forbindelse med oppdateringer av systemer, implementering eller oppfølging av sikkerhetstiltak, feilretting eller annet vedlikehold. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 f (interesseavveining, jf. vår legitim interesse knyttet til nevnte aktiviteter) og vår rettslig forpliktelse til å ha tilfredsstillende informasjonssikkerhet, jf. GDPR artiklene 32 og 6 nr. 1 bokstav c.

Markedsføring: Vi sender ved noen tilfeller ut nyhetsbrev, invitasjoner og/eller andre henvendelser («nyhetsbrev») til e-postadresser som er registrert på klienter som vi løpende yter advokattjenester til og andre som har bedt om å få vårt nyhetsbrev. Mottakere av nyhetsbrevet kan enkelt melde seg av tjenesten ved å benytte link som er inkludert i hver enkelt henvendelse. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) der vi har mottatt e-postadressen i forbindelse med et advokatoppdrag. Utsendelse av nyhetsbrev foretas dels for å gi kontakter oppdatert informasjon om rettsutvikling/nytt regelverk, og dels alminnelig markedsføringsformål for vår virksomhet. Dersom det foreligger et eksisterende kundeforhold vil markedsføringen skje i henhold til markedsføringsloven § 15(3). I andre sammenhenger bygger markedsføring på samtykke fra vedkommende, jf. markedsføringsloven § 15(1) og GDPR artikkel 6 nr. 1 a.

Våre leverandører av IT-tjenester vil kunne ha tilgang til personopplysninger dersom personopplysninger er lagret hos leverandøren eller på annen måte er tilgjengelig for leverandøren i henhold til kontrakten med oss. Leverandørene opptrer i henhold til databehandleravtale og under vår instruks. Leverandøren kan bare benytte personopplysningene for de formålene vi har bestemt og som er beskrevet i denne personvernerklæringen.

Vi bruker leverandører som befinner seg i Norge.

Advokater er underlagt en straffesanksjonert taushetsplikt som følger av straffeloven § 111. Alle opplysninger som blir betrodd oss i forbindelse med et oppdrag blir håndtert konfidensielt.

Vi utleverer ikke personopplysninger i andre tilfeller eller på andre måter enn dem som er beskrevet i denne personvernerklæringen med mindre klienten eksplisitt oppfordrer til eller samtykker til dette eller utleveringen er lovpålagt.

Vi lagrer saksdokumenter i 10 år, regnet fra avslutning og arkivering av saken.

Regnskapslovgivning pålegger oss ellers å lagre bestemte regnskapsdokumenter i et nærmere angitt tidsrom. Når et bestemt formål tilsier lagring i et gitt tidsrom, sørger vi for at personopplysningene utelukkende blir benyttet for det aktuelle formålet i dette tidsrommet.

Du har rettigheter i personopplysninger som omhandler deg. Hvilke rettigheter du har, avhenger av omstendighetene.

Trekke samtykke tilbake: Dersom du har gitt samtykke til å motta nyhetsbrev fra oss, kan du når som helst trekke dette samtykket tilbake. Vi har lagt til rette for at du enkelt kan reservere deg mot denne typen henvendelser ved å inkludere en link til avregistreringsskjema i hver enkelt henvendelse. Dersom du har samtykket til annen behandling av personopplysninger, kan du også når som helst trekke ditt samtykke tilbake med henblikk på denne behandlingen ved å rette en henvendelse til oss om dette.

Be om innsyn: Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg, så langt ikke taushetsplikten er til hinder for dette. For å sikre at personopplysninger utleveres til rett person, kan vi stille krav om at begjæring om innsyn skjer skriftlig eller at identitet verifiseres på annen måte.

Be om retting eller sletting: Du kan be oss om å rette feilaktige opplysninger vi har om deg eller be oss om å slette personopplysninger. Vi vil så langt som mulig imøtekomme en forespørsel om å slette personopplysninger, men vi kan ikke gjøre dette dersom det er tungtveiende grunner for ikke å slette, for eksempel at vi må lagre opplysningene av dokumentasjonshensyn.

Dataportabilitet: I noen tilfeller vil du kunne ha adgang til å få utlevert personopplysninger du har oppgitt til oss for å få disse overført i et maskinlesbart format til et annet advokatfirma. Dersom det er teknisk mulig vil det i enkelte tilfeller være adgang til å få disse overført direkte til det andre firmaet.

Klage til tilsynsmyndigheten: Dersom du er uenig i måten vi behandler dine personopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet.

Vi har etablert prosedyrer for å håndtere personopplysninger på en sikker måte. Tiltakene er både av teknisk, og organisatorisk art. Vi foretar jevnlige vurderinger av sikkerheten i alle sentrale systemer som benyttes for håndtering av personopplysninger, og det er inngått avtaler som pålegger leverandører av slike systemer å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet.

Tilgang til personopplysninger (og klient-/saksinformasjon) er begrenset til personell som har behov for tilgang for å utføre sine oppgaver.

Vi har vedtatt interner IT-retningslinjer, og vi foretar jevnlig opplæring av ansatte med hensyn til sikkerhet og bruk av IT-systemer.

Vi vil kunne gjøre mindre endringer i denne personvernerklæringen. Du vil alltid finne siste versjon på vår nettside. Ved vesentlige endringer vil vi varsle om dette.

Dersom du har spørsmål eller kommentarer til vår personvernerklæring eller du vil utøve dine rettigheter, kontakt oss:

Garmann, Mitchell & Co Advokatfirma AS
Thormøhlens gate 53D, 5006 Bergen
Epost: post@gmco.no

Informasjonskapsler (cookies) på nettsiden

Vårt nettsted, https://gmco.no/ (heretter benevnt: ”nettstedet”) benytter cookies og annen relatert teknologi (for enkelhets skyld er alle teknologiske forhold omtalt som «cookies»). Cookies er også plassert av tredjeparts aktører vi har engasjert. I dokumentet under informerer vi om bruken av cookies på vårt nettsted.

En informasjonskapsel er en enkel liten fil som er sendt sammen med sider i dette nettstedet og er lagret av din nettleser på din datamaskins harddisk eller en annen enhet. Opplysninger som er lagret der kan bli returnert til våre servere, eller til servere som tilhører de relevante tredjeparts-aktørene, i løpet av et senere besøk.

Et skript er en del av en programkode som er brukt til å sikre at vår webside fungerer riktig og interaktivt. Denne koden er igangsatt på vår server eller på deres enhet.

4.1 Tekniske eller funksjonelle cookies
Noen cookies sikrer at bestemte deler av nettsiden fungerer skikkelig og at dine preferanser forblir ukjent. Ved å plassere funksjonelle cookies gjør vi det enklere for deg å besøke vårt nettsted. Da slipper du å oppgi den samme informasjonen gjentatte ganger når du besøker vårt nettsted, og for eksempel, varene forblir i din handlekurv til du har betalt. Vi kan plassere slike cookies uten din tillatelse.

4.2 Analytiske cookies
Fordi statistikk blir sporet anonymt, blir det ikke søkt om tillatelse til å plassere analytiske cookies.

Google Analytics
Vi bruker Google Analytics (via Google Tag Manager) for å innhente statistikk fra nettsiden. Les mer

Google Fonts
Vi bruker Google Fonts for display of webfonts. Les mer

For mer informasjon
Vennligst les Google Analytics Personvernerklæringen

Dine rettigheter med hensyn til personlig data:

  • Du har krav på å få vite hvorfor dine personlige data trengs, hva som vil skje med det, og hvor lenge det vil bli oppbevart.
  • Rett til innsyn: Du har rett til å få innsyn i de av dine personlige data som er kjent for oss.
  • Rett til å korrigere: Du har rett til å tilføye, korrigere, og ha dine personlige data slettet eller blokkert når du måtte ønske det..
  • Hvis du gir oss ditt samtykke til å behandle dataene dine, har du rett til å tilbakekalle samtykket og å få dine personlige data slettet.
  • Rett til å overføre dine data: Du har rett til å be om at alle dine personlige data blir overført i sin helhet fra behandlingsansvarlig og til en annen behandlingsansvarlig.
  • Rett til å nekte: Du kan nekte at dine data blir bearbeidet. Vi etterkommer dette med mindre det er berettige grunner for bearbeiding.

For å utøve disse rettighetene, vennligst kontakt oss. Vennligst se kontaktinformasjonen nederst i denne cookie-erklæringen. Hvis du har en klage på hvordan vi håndterer dataene dine, vil vi gjerne høre fra deg, men du har også rett til å sende inn en klage til tilsynsmyndigheten (Datatilsynet).

Du kan bruke nettleseren til å automatisk eller manuelt slette cookies. Du kan også spesifisere at visse cookies ikke kan plasseres. Et annet alternativ er å endre innstillingene til nettleseren din slik at du mottar en melding hver gang en cookies plasseres. For mer informasjon om disse alternativene, se instruksjonene i Hjelp-delen i nettleseren.

Vennligst merk at vårt nettsted kanskje ikke vil fungere skikkelig hvis alle cookies er deaktivert. Hvis du sletter alle cookies i nettleseren din, vil de bli plassert tilbake igjen med din tillatelse, når du besøker vårt nettsted igjen.

For spørsmål og / eller kommentarer om våre retningslinjer for cookies og denne erklæringen, vennligst ta direkte kontakt med:

Brendan Stewart Mitchell

Eller kontakt oss på post@gmco.no

keyboard_arrow_up